1914 Now

Four Perspectives on Fashion Curation

november 7—december 14, 2014

 
 
invito_1914Now_social.png
 

Rem Koolhaas invited the national pavilions in the Giardini of the Venice Architecture Biennale to respond to the brief Absorbing Modernity 1914 to 2014. This installation includes responses by four curators – Walter Van Beirendonck, Amy de la Haye, Judith Clark e Kaat Debo – with distinctive approaches towards their discipline. Rather than working in familiar museum contexts, they have explored the potential of film as a medium in collaboration with four filmmakers: Bart Hess, Katerina Athanasopoulou, James Norton e Marie Schuller.
The year 1914 unites the films, which simultaneously reveal multiple perspectives on a year in fashion and on fashion curation. One film focuses upon the cusp of modernity by exploring a surviving tea gown, whilst another takes the Futurist Manifesto of Balla to launch an exploration of contexts and display props. The protective headgear of war – a helmet from 1914 – forms commentary on the political landscape of today, and a newly commissioned dress represents the tension between the desire for ornament and the search for the Modern.
The launch of the films on SHOWstudio is accompanied by an installation at Spazio Punch and a publication containing curators' essays and interventions by architectural historians, professionals, critics and an international tour of fashion film festivals, installations in art galleries and events.

Curated by Alison Moloney with Walter Van Beirendonck, Amy de la Haye, Judith Clark, Kaat Debo.
In collaboration with UAL University of the Arts London, Centre for Fashion Curation, SHOWstudio.


 

IT Rem Koolhaas ha invitato i padiglioni nazionali nei Giardini della Biennale di Architettura a rispondere al brief Absorbing Modernity 1914 to 2014. L'installazione include le risposte di quattro curatori – Walter Van Beirendonck, Amy de la Haye, Judith Clark e Kaat Debo – con approcci diversi al tema della moda. Abbandonata l'ipotesi di lavorare in contesti familiari come quello museale, i curatori hanno esplorato le potenzialità del film, collaborando, rispettivamente, con quattro registi: Bart Hess, Katerina Athanasopoulou, James Norton e Marie Schuller.
L’anno 1914 lega tra loro i progetti presentati che ci rivelano molteplici punti di vista sulla moda e sul fashion curation. Un film, attraverso un abito da tè, esplora la soglia della modernità, mentre un altro indaga contesti, arredi e materiali scenici a partire dal Manifesto Futurista di Balla. Una protezione per il capo usata in guerra – un elmetto del 1914 – dà vita a commenti sullo scenario politico attuale e un vestito appena commissionato rappresenta la tensione tra desiderio di ornamento e ricerca del Moderno.
Il lancio dei film su SHOWstudio è accompagnato dall'installazione a Spazio Punch e da una pubblicazione che contiene i saggi dei curatori e interventi di storici dell'architettura, professionisti, critici e da un tour internazionale di festival cinematografici di moda, installazioni in gallerie d'arte ed eventi.

Previous
Previous

Punch Pop Up 1

Next
Next

Synchrodogs