Cruising Pavilion

May 24—July 1, 2018
Biennale Architettura

 
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Cruising Pavilion: Gay sex, architecture and cruising cultures investigates, through the eyes of artists and architects, the practices of cruising.
Cruising usually describes the quest for sexual encounters between homosexual men in public spaces, but it cannot be reduced to neither men nor homos. This sexual practice generally takes place in public sites like parks, toilets, and parking lots, or in dedicated establishments like bathhouses and sex clubs.
From the 19th century Vauxhall pleasure gardens in London to the 80’s Mineshaft BDSM club in New York, the Cruising Pavilion looks at the conflictual architecture of cruising. Somewhere between anti-architecture and vernacular, the spatial and aesthetic logic of cruising is inseparable from the one of the proper metropolis. Cruising is the illegitimate child of hygienist morality. Relegated to the realm of depravity, it feeds off its most structuring disciplinary features. In the bathrooms built for cleanliness and the parks made for peacefulness, and also through the figures of the policeman and the flâneur, the modern city is cruised, dismantled and made into a drag of itself. The dungeon becomes playful, the labyrinth protective, and the baths erotic. If “architectural discourse is a deodorizer”, then cruising is the powerful human smell that haunts the dreams of Jean Genet.
The historical model of cruising is evolving and perhaps even dying. The contemporary combination of Grindr, urban development and the commodification of LGBT culture has emptied established cruising grounds and replaced gay bars with condos. Geosocial apps have generated a new psychosexual geography spreading across a vast architectonic of digitally interconnected bedrooms, thus disrupting the intersectional idealism that was at play in former versions of cruising. Today, class, race and gender might be as regulated by the erotic surface of the screen as the architecture of the city.
By featuring contributions from artists and architects, the Cruising Pavilion wishes to highlight the failure to consider Freespace as defined by this edition of the Venice Architecture Biennale, without questioning the hetero-normative production of space itself. Architecture is a sexual practice and cruising is one of the most crucial acts of dissidence.

Curated by Pierre-Alexandre Mateos, Rasmus Myrup, Octave Perrault and Charles Teyssou.
The Cruising Pavilion is produced in collaboration with Spazio Punch.


 

IT Cruising Pavilion: Gay sex, architecture and cruising cultures indaga, attraverso gli occhi di artisti e architetti, le pratiche del Cruising. Il termine Cruising di solito descrive la ricerca di incontri sessuali tra uomini omosessuali in spazi pubblici, ma non può essere ridotto né agli uomini né agli omosessuali. Questa pratica sessuale si svolge generalmente in luoghi pubblici come parchi, servizi igienici e parcheggi, o in strutture dedicate come le bathhouses e i sex clubs.
Dai giardini del piacere di Vauxhall di Londra del XIX secolo fino ai Mineshaft BDSM club degli anni ’80 a New York, il Cruising Pavilion guarda all’architettura conflittuale del cruising. A metà strada tra l’anti-architettura e vernacolare, la logica spaziale e estetica del cruising è inseparabile da quella della metropoli vera e propria. Cruising è figlio illegittimo della moralità igienica. Relegato nel regno della depravazione, si nutre delle sue caratteristiche disciplinari più strutturate. Nei bagni costruiti per la pulizia e nei parchi fatti per la tranquillità, e anche tra le figure del poliziotto e del flaneur, la città moderna è convertita al cruising, smantellata e trasformata in un’autodistruzione. Il dungeon diventa ludico, il labirinto protettivo e i bagni erotici. Se “il discorso architettonico è un deodorante”, allora il cruising è il potente odore umano che infesta i sogni di Jean Genet.
Il modello storico del cruising si sta evolvendo e forse anche morendo. La combinazione contemporanea di Grindr, lo sviluppo urbano e la mercificazione della cultura LGBT ha svuotato i luoghi consolidati del cruising e sostituito i bar gay con i condomini. Le applicazioni geosociali hanno generato una nuova geografia psicosessuale che si è diffusa in una vasta architettura di camere da letto digitalmente interconnesse, sconvolgendo così l’idealismo intersettoriale che era in gioco nelle versioni precedenti del cuising. Oggi, classe, razza e genere potrebbero essere regolati dalla superficie erotica dello schermo tanto quanto l’architettura della città.
Con il contributo di artisti e architetti, il Cruising Pavilion vuole sottolineare la mancata considerazione di Freespace come definito da questa edizione della Biennale Architettura di Venezia, senza mettere in discussione la produzione etero-normativa dello spazio stesso. L’architettura è una pratica sessuale e il cruising è uno degli atti di dissidenza più cruciali.

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