NATIONAL PAVILION OF GEORGIA

I Pity the Garden

APRIL 23—NOVEMBER 27, 2022

I Pity the Garden by Tbilisi-based artist duo Mariam Natroshvili and Detu Jincharadze is an immersive artwork about a premonition of the end. Through large-scale video installation and VR experience, the viewer is led into a realm of magical realism within the Anthropocene Epoch.

For Natroshvili and Jincharadze, artists born a few years before the collapse of the Soviet Union, the feeling of the end has always been integral to their everyday life and has existed as a cornerstone of their collective memory. Living within the volatile environment of the Global South means to exist with the constant anticipation of various kinds of endings. This end does not necessarily mean disappearance, it can also embrace the start of something new. However, the drama of how events unfold too often resembles a dystopian reality or a horrific fairytale, where the metaphorical garden dries out, dies, is set ablaze, and is ultimately rendered empty.

I Pity the Garden is a poetic work that reflects on a shaken environment detached from objective reality. The audience is invited to move through an interactive and self-generating visual sequence of a non-linear puzzle, composed of real places and fragmented environments that illuminate a world shaken by human deeds. It’s an artwork that employs this technological age’s language of new surrealism in order to speak about the end and the beginning.

Commissioner: Magda Guruli
Curators: In-between Conditions (Giorgi Spanderashvili, Khatia Tchokhonelidze and Vato Urushadze)
Local Partner: Nuova Icona
Active Partner: Spazio Punch
Scientific Advisor: Rafaël Govaerts


IT I Pity the Garden (Mi fa pena il giardino) è l’opera di due artisti di Tbilisi, Mariam Natroshvili e Detu Jincharadze, sul presagio della fine che introduce il visitatore nel realismo magico dell’antropocene mediante un’installazione video e un’esperienza VR. 

Per gli artisti nati qualche anno prima della disintegrazione dell’URSS, la sensazione della fine è parte intrinseca della memoria e della quotidianità. L’instabilità del Sud globale genera una permanente ma variegata attesa della fine: una fine che non implica necessariamente la scomparsa ma presuppone piuttosto l’inizio di qualcosa di diverso, anche se spesso la drammaturgia degli eventi assomiglia a quella di una realtà distopica o di una fiaba dell’orrore. Un giardino metaforico vuoto che si secca, s’infuoca e muore.

I Pity the Garden è un’opera poetica che restituisce un ambiente traumatizzato, avulso dalla realtà oggettiva. Gli spettatori sono invitati a muoversi tra le sequenze visive interattive e autogenerate di un puzzle non lineare, costituito da luoghi reali e ambienti frammentati, i quali illuminano l’universo scosso dall’operato umano. È un’opera che ci parla, con una nuova lingua surreale, dell’epoca tecnologica, di una fine e di un inizio.  

Previous
Previous

Pareidolia

Next
Next

Bookzilla